L'avió estavellat del Montgó
La finalitat d’aquest blog, és
la de recuperar de la memòria, un fet de la història recent del poble de Dénia, que serveixca d’ element
aglutinador de les diverses informacions que existeixen referent a aquest
incident, i com a homenatge a la tripulació que malauradament,
van perdre la vida en aquell esdeveniment.
Es
tracta de l’accident que va ocórrer al Montgó, el cinc de desembre de 1950.
La
curiositat per conèixer més detalls sobre aquell fet, ha sigut la que m’ha
impulsat a investigar-ho, i a publicar-ho amb aquest mitjà. Des de sempre he
escoltat parlar d’aquell fet, i de seguida, en faltaren respostes a preguntes
com: Qui era la tripulació? Com es dien?
Què feien sobrevolant el Montgó?, eren civils, militars,
jovens, vells,? Per què van
xocar amb el Montgó? A on anaven? D’on venien? Era gran l'avió? A on es van
estavellar concretament?
És sorprenent, que a pesar de ser un fet relativament recent, hi ha un desconeixement prou gran, així, preguntant, alguns veïns m’han arribat a dir que la Creueta del Montgó, la posaren perquè allí es va estavellar l’avió.
És sorprenent, que a pesar de ser un fet relativament recent, hi ha un desconeixement prou gran, així, preguntant, alguns veïns m’han arribat a dir que la Creueta del Montgó, la posaren perquè allí es va estavellar l’avió.
Els fets, que a continuació, vaig a relatar, és després d’haver preguntat molt, he de dir que no ha sigut fàcil, perquè malauradament, quasi tota la gent que va participar en eixes tasques, ja han faltat.
UN SOROLL D’UN AVIÓ SOBREVOLA DÉNIA
El dimarts, dia 5 de desembre de 1950, aproximadament a les 15:00 hores del migdia, es va escoltar, molt a prop, el soroll d’un avió sobrevolar la ciutat de Dénia. Eixe dia plovia un poc.
El Montgó no es veía perquè estava encapotat per uns núvols-boira que arribaven fins a la carretera de la Colónia.
Després d’estavellar-se, com recorda l’afamat
pintor sr. Jaime Costa Tur, ell, amb un veí anomenat Manuel, va ser el primer en trobar les restes de l’avió i
la tripulació, ja que vivia en aquella zona i el va sentir xocar. Segons
recorda “… el avión chocó y
se destrozó, quemándose… , yo baje
con una manta a uno de ellos,
estaban carbonizados, la reducción del cuerpo humano
fue a la mínima expresión.
El avión desapareció totalmente, no habían piezas
de avión, ardió con el
combustible que traía el avión.
Se incendió, quedando allí mismo, no tenía aspecto
de avión… No ardió el Montgó
porque estaba lloviendo.” A l’any 2011 L’Agenda Local 21 de Dénia,
li feren una entrevista relativa a aquest fet, que està en youtube
en aquest enllaç. [entrevista sr. CostaTur].
LA RUTA DE L’AVIÓ
L’avió, feia la ruta des de Istres-França cap a Gibraltar. L’aeronau, que era militar, resultà ser un Wellington Vickers MK T10 NA 958, amb base a Shawbury, amb set tripulats, resultant tots morts a l’accident.
Segons
em conta el sr. Colin Cummings, que a més, recull en el seu llibre THE LAST TAKE OFF.
El Wellington Vickers
MK T10 NA
958, era una versió evolucionada d’un bombarder que la Royal Air Force, va utilitzar molt, sobre tot a la segona guerra
Mundial, i que una vegada acabada, li llevaren la torreta davantera i
l’aprofitaren per fer pràctiques de vol, fins 1953, any en que va ser substituit per dos altres models anomenats Varsity i Valetta Mk
3.
En concret, el Wellington, NA 958 segons
consta en una revista anglesa especialitzada de l’època, anava
a participar en un entrenament de 8.000 milles de vol, amb uns altres 4 avions
de la CNS (Central Navigation
School). L’etapa més llarga del vol, seria de 2.250
milles de Gibraltar a Nicosia, Chipre,
de 11 hores i volarien per la nit per a permetre la navegació celestial.
Els tripulants, a l’última comunicació que feren, o al menys el que figura en el Musseum de la Royal Air Force, és que volaven a l’altura de Mallorca amb un oratge molt ruin.
Els tripulants, a l’última comunicació que feren, o al menys el que figura en el Musseum de la Royal Air Force, és que volaven a l’altura de Mallorca amb un oratge molt ruin.
LA TRIPULACIÓ
L’accident es va envoltar de misteri, a l'haver-se carbonitzat els ocupants, i no poder-se identificar en un primer moment, com recollia el diari ABC de 7 de desembre de 1950 “…El doctor Cornejo, que ha sido el primero en regresar a Denia, desde el lugar del suceso, … no puede asegurar que entre las víctimas hubiera alguna perteneciente al sexo femenino…” començà a circular el rumor que es tractaven d’alts càrrecs militars, però la realitat era, que eren jovens que anaven a fer un vol d’entrenament.
Els tripulants eren:
Leonard WEST, tinent de 31 anys, nascut a Leeds,Yorkshire.
Peter PULLAR, Master Navigator, de 29 anys, nascut a Broughton Ferry, Angus.
Robert James BAKER, tinent de 25 anys, nascut a Bath Somerset.
Ernest HANSOM, sergent, de 28 anys, nascut a Llandudno, Caernarvonshire
Neville JONES, aircraftmen, que es el rang més baix en la RAF, de 19 anys, nascut a Merthyr Tydfil,Glamorgan.
Roy Owen OUSELEY, aircraftmen, de 19 anys, nascut a Shawbury, Shropshire.
Peter Field THORNE, aircraftmen, de 19 anys, nascut a Oswestry, Shropshire.
Els fèretres amb les despulles dels set tripulats estigueren, com a capella ardent en els baixos de l’ajuntament, forraren els tauts de zinc fins la matinada, per a precintar-los, fins que vingueren unes ambulàncies i els traslladaren per a soterrar-los amb honors al cementeri de Gibraltar, on reposen actualment.
LA TASCA DE RESCAT
Aquell dimarts, el Montgó estava tapat per la boira, i plovia, encara que no molt; va costar trobar les restes de l’avió com recull la crònica de l’ABC de 5 de desembre “Denia 5. Un avión hasta ahora no identificado se ha estrellado cerca de esta ciudad, en el “Montgó”, uno de los picos más altos y abruptos de la provincia de Alicante.
La
primera noticia fue dada por dos muchachos que estaban trabajando en el campo y
se acercaron lo más posible al lugar del siniestro, ocurrido a las tres de la
tarde. Dijeron que habían visto un avión incendiado y cuatro cadáveres
esparcidos alrededor. Rápidamente se dirigieron a Denia, de donde salieron para
el lugar del accidente el alcalde, un capitán, dos cabos y cuatro guardias
civiles; el Juzgado, un sacerdote y varios vecinos que emprendieron la búsqueda
del aparato.
A
la una de la madrugada regresó uno de los expedicionarios para dar cuenta de
que seguían los trabajos de localización. Se buscaba el avión por varios
grupos, pero la oscuridad de la noche y el temporal dificultaban los trabajos.
A las tres menos cuarto de la madrugada
regresaron a esta localidad las autoridades y vecinos que se habían trasladado
a Montgó. Pese a los esfuerzos realizados no ha sido posible localizar el
aparato, ya que el cerrado temporal y la oscuridad de la noche han constituido
dificultades insuperables.
A
las seis de la mañana saldrán de nuevo hacia el lugar del accidente para
continuar los trabajos de localización.
Hay
una versión que dice que el avión siniestrado era inglés y se dirigía a
Gibraltar. Este aparato había dado su situación al pasar sobre Palma de
Mallorca, y entonces volaba normalmente.”
Hi
ha una fotografia que està a l’enllaç [video excursió jubilats Agenda Local 21
Dénia], i en ella apareix: Juan Reig, el padre Adrián, José Noguera, Rafael Pla
i Juan Roselló.
LES RESTES DE L’AVIÓ
Les restes de l’avió, que era ferralla, que no tenia aspecte d’avió, foren baixades pel runar del forn de calç, fins als magatzems de Noguera que estaven al costat de l’actual Policlínica San Carlos.
De les restes consta una liquidació efectuada per l’ajuntament que pujava a 26.917’22 pessetes com a pagaments a tots els que van intervindre en el rescat, com es recull a la documentació que obra en l’expedient que hi ha a l'Arxiu Municipal, i que apareix al video de l’excursió de jubilats de la l’Agenda Local 21 de Dénia en youtube, i que son: ultramarinos, carretero, hojalatero, ferretería, farmacia, funeraria, carretero, tejidos, fotógrafo, serrería, automóviles, comidas, médico, inspección policía para jornales obreros, fundición, jornales braceros y encargado transporte restos avión, i es va , obtindre per la venda de les restes 33.000 pessetes, amb la qual cosa, quedà un super habit de 6.082’78 pessetes
A banda de la versió oficial, està la que recull que havia gent que va amagar peces de l’avió per vendre al pes, sobre tot, perque hi havia peces que eren de coure o zinc.
Recorde, que quan em contaven, aquest aspecte, ho ressaltaven pel fet de destacar la misèria que hi havia, sobre tot, perque estic parlant de fa vint anys, mes o menys.
Hi ha que vore, que torna a estar de plena actualitat, el fet d'arreplegar ferralla per vendre-la al pes, 63 anys després.
EL LLOC ON ES VA
ESTAVELLAR L’AVIÓ
El lloc on es va estavellar, segons consta en les cròniques de l’ABC de 6 de desembre es: “…El aparato fue hallado en una ladera casi vertical de esta sierra, orientada al Sureste, cerca de la cúspide del monte…, … el avión fue a estrellarse precisamente en la ladera que está orientada hacia Jávea. Manifestó –el doctor Cornejo- que si el aparato se hubiese desviado unos doscientos metros a la izquierda habría evitado el choque contra el monte…”
Al Museu de la RAF, segons el sr. Colin Cummings, figura com lloc d’accident, el de 38:47N 00:05E. Spain.
La realitat, és que eixes coordenades, en teoria, podrien ser, o bé haver sigut donades per radio per la tripulació o l'última posició coneguda de l’avió en vol.
Però si les comprovem, ens donen una errada
en la situació, ja que eixes coordenades corresponen a un punt al mig de l’aigua,
passat el Montgó, el que pot donar la clau de l’accident, ja que si eixes dades
les han donat l’avió, evidenment, funcionava mal, al no haver arribat mai a
eixe punt.
El sr Juan Espí, recorda, que el lloc, va
ser, en el runar que té el forn de calç, en la part de dalt a l’esquerra,
concretament a uns deu metres d'una de les revoltes que fa el camí que van fer
els xabieros per anar a la creu que ells van posar.
Hi ha dues formes d’arribar: la primera, i
més difícil, és, des de la carretera de la Colonia, direcció al runar que té el
forn de calç cap a dalt, i una vegada passem el pi que hi ha a mitat, podem
veure uns versos bíblics escrits en la roca amb una fletxa, que ens senyala que
hem de deixar el runar i pujar el marge.
Los que esperan en Dios;
renovan sus fuerzas como águilas eternamente (Isaias)
Una vegada pugem el marge, podem trobar marques pintades al terra i pedres
amuntonades, que senyalen clarament un camí.
Seguidament, trobem uns altres versos escrits en una pedra al terra
De tal modo amó Dios al
mundo; que dió a su Hijo unigénito; para que todo aquel que en Él crea, no se pierda, más tenga vida eterna.
Per últim, tornem a vorer uns versos escrits, els últims, en una de les revoltes que comentava el sr. Espi, i que ens indica que a uns deu metres de la revolta, cap al runar va ser on es va estavellar l’avió. “…l’avió apenes va trencar unes pedres…”,
Yo soy la vida; nadie
viene al Padre sino por mi, dice Jesus
La segona opció, és més fàcil, es tracta d’agafar el camí que va al cim del Montgó des del Camp de tir de Dénia, a les Planes, i una vegada arribem a aquest senyal, el camí en moments fa zig zag, per pujar desnivell, donç el quint zig zag de la part mirant a Dénia, arrivarem al lloc.
Les coordenades dels últims versos, son N38048.251’ E0000.08.087’
ENLLAÇOS RELACIONATS
Quan es van complir els 60 anys de l’accident, els jubilats de l'Agenda Local 21, feren una excursió al lloc per on es va baixar l'avió, i es pot vorer un video que també està penjat en youtube, [video excursió jubilats Agenda Local 21 Dénia].
Si algú té fotografíes relacionades amb l’accident o alguna història que contar, podeu enviar-me-la a l’ adreça, per publicar-la.